Fem snabba med Rasmus om nya körklubben

Hem och Skolas flygande reporter satte sig ner med musikgurun Rasmus Mellberg och pratade om den nya körklubben. Med fem svar övertygade Rasmus sin intervjuare att t o m han skulle ha roligt i klubben.

1. Berätta lite om hur du tänker lägga upp klubben.

– Upplägget är kort och gott att sjunga och ha roligt. Lite mer fokus än “vanligt” ligger på sångteknik och att lära sig träffa rätt toner. Därför sitter jag inte vid pianot så ofta som man kanske vant sig vid. Och obs! Alla är välkomna, oberoende röstläge och sångförmåga. Man lär sig!

2. Jag är blyg och det är säkert många andra. Övertyga oss om att vi vågar sjunga i kör!

– Körsång är en helt underbar hobby för vem som helst, gammal som ung. Att sjunga är att må bra! I en kör skapas dessutom en helt unik vi-anda som bara ökar välmåendet. ALLA kan lära sig sjunga och i kören lär du dig i en trygg och givande miljö. Sen när man lärt sig en sång riktigt bra, blir våga till vill, jag lovar!

3. Jag har aldrig haft någon vidare sångröst, fast jag gillar att sjunga i duschen. Skulle jag ha en chans i körklubben?

– Jag upprepar: Alla är välkomna och alla barn kan lära sig sjunga! Det är helt vetenskapligt bevisat. Jag skulle vilja kalla det ett riktigt gott tecken att du gillar att sjunga i duschen, så: Kom och prova, det kostar bokstavligen ingenting!

4. Vilka slags sånger har du tänkt att klubben ska ta itu med?

– UpTempo, alltså svängiga, sånger med fina melodier är högst på listan. Jag har några favoriter från min barndom som jag tänkte presentera. Sen gör jag egna arrangemang på pop- och rocksånger som kan passa för en kör. Barn tycker ju att det är coolt att sjunga på engelska. Jag har en också viss förkärlek för sånger om fred och frihet. De finaste finlandssvenska sångerna ska vi lära oss, samt lite afrikanskt för rytm & rörelsens skull. Ett mål är för övrigt att skapa åtminstone två stämmor i kören.

5. Till sist Rasmus: ge ett exempel på en riktigt cool kör.

– Här är en cool kör och här är en annan.

Intervju: Joakim Enegren