Att vara (klass)förälder i Cygnaeus

Har du redan ställt upp som klassförälder eller funderar du ännu? Du kan pusta ut nu genast.

1. Du är inte klassförälder på livstid
  2. Du är inte ansvarig för tusentals mockarutor
  3. Du är inte ensam med en massa ansvar
  4. Du är inte skyldig att samla in en massa pengar

Tvärtom vill vi i Cygnaei Hem och Skola att du ser dig mer som en ambassadör för gemenskap och som en kontaktperson mellan klassen och läraren och klassen och Hem och Skola-styrelsen.

Sedan några år tillbaka jobbar vår Hem och Skola-styrelse tajt ihop med klassföräldrarna och i de flesta klasser finns det flera klassföräldrar. Tillsammans bollar vi idéer och tillsammans fixar vi större evenemang som Jorden runt.

Nyckelordet är tillsammans. Ingen klassförälder ska behöva slita ensam och få höra ett snabbt Tack för att du fixar av de andra. Sånt är tråkigt och framförallt gynnar det inte gemenskapen bland oss föräldrar.

Här kanske någon frågar:

Varför tjafsar ni om föräldragemenskap? Jag har redan alla vänner jag behöver.

Poängen är enkel: I dag vet man att det är just gemenskapen bland föräldrar som hjälper barnen och deras skolgång absolut mest. Fakta är:

1. Ju bättre föräldrarna känner varandra, desto tryggare blir skolmiljön: mindre mobbning och bättre skolresultat.
  2. Ju bättre föräldrarna samverkar, desto positivare ställer sig föräldrar och barn till skolan.
  3. Föräldragemenskap stöder både den enskilda läraren och skolan i stort.
  4. Föräldragemenskap stöder också barnen till mindre närvarande föräldrar.
  5. Tillit mellan föräldrarna och lärarna ökar tryggheten och skolresultaten.

(Källa: boken Hjem og Skole av professor Thomas Nordahl)

Lägg till den här bonusen: Vi vuxna brukar oftast känna att det är meningsfullt och roligt att ställa upp och bli en del av en gemenskap. Och kanske få nya vänner på köpet.

Frivilliga pengar och sånt

Några år innan coronan hände något konstigt i Cygnaeus. En idé föddes i all välmening: föräldrarna i klasserna skulle samla ihop till en gemensam klassläraregåva istället för en massa små gåvor.

Tanken var god, men idén funkade inte i praktiken.

Det blev fort överdrivna gåvor i form av dyra presentkort och grejer. Och allt skulle betalas av föräldrarna - oavsett om de var resursstarka eller levde på en tajt månadsbudget. Till råga på allt förväntades föräldrarna också hosta upp en hel del pengar för klassaktiviteter.

I Hem och Skola har vi tagit avstånd från sånt här, och vi får medhåll av andra, läs mer här.

Vårt tips till alla klassföräldrar blir därför: Minimera alla slags insamlingar, använd hellre tiden och energin på att fundera ut sånt som inte kostar något.

Men visst, ibland kan det finnas skäl att överväga en insamling där föräldrarna frivilligt kan bidra. Ordet frivilligt är ändå lurigt för i mindre grupper betyder det ofta ofrivillig frivillighet.

En insamling ska vara frivillig och alltid anonym. Det är aldrig okej att peka ut någon för att försöka få in mer slantar. Och kom ihåg, anonymiteten garanterar också att resursstarka föräldrar diskret kan bidra med en större summa.

Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på cygnaei.hemochskola@gmail.com.

Hoppas den här snabbguiden är till nytta, både för dig som valt att ställa upp som klassförälder i år och för dig som kanske ställer upp nästa år.

Och till sist, våra fantastiska klassföräldrar håller kontakten både sinsemellan och med Hem och Skola-teamet i den här gruppen: