”Ska det samlas in pengar nu igen?”

När terminens slut närmar sig blir det lätt snack om att föräldrarna (ofta klassföräldrarna, som redan har slitit under året) ska skramla ihop pengar till en lärargåva. Hur ska du förhålla dig till det? Läs våra tips här!

Av bara farten kan det bli ganska rejäla summor. Därför vill vi slå ett slag för rimlighet. Eller uttryckt annorunda: ett uppriktigt tack från föräldrarna uppskattas mer än ett vräkigt presentkort. Och ett frivilligt bidrag blir ofta ett ofrivilligt bidrag.

Några tips:

1. Låt barnen skapa sitt gemensamma tackkort.
  2. Kanske några föräldrar tillsammans kan komma på något som blir en trevlig men kostnadsfri gåva?
  3. Vill ni satsa mer? Kanske duka upp en gemensam knytkalasfrukost i klassen för de vuxna och barnen? Då får alla en chans att träffas och samtidigt tacka läraren.
  4. Kreativitet kostar inget, det kräver bara lite idébollande.

Läs gärna Förbundet Hem och Skolas kärnfulla inspel: Ett tack är helt gratis!

Och det finska lärarförbundet OAJ har i en läsvärd artikel formulerat den bästa gåvan en lärare kan få:

Den bästa och mest uppskattade gåvan för en lärare är när en elev under hela läsåret är flitig, gör sina uppgifter samvetsgrant och uppför sig väl.