Om vår verksamhet

Cygnaei Hem och Skola är en förening som arbetar för gemenskap mellan föräldrarna och ett förtroendefullt samarbete mellan hemmet och skolan.

Styrelsen för Cygnaei Hem och Skola 2023-2024

Ordförande: Anna-Maria Rönnqvist
Viceordförande: Emmi Skaag
Kontakt med klassföräldrarna: Emmi Skaag och Samuel Sandboge
Ekonomi: Mikaela Larma och Micke Ylinen
Evenemang: Maria Mehlem och Petri Nousiainen
Föreläsningar och seminarier: Samuel Sandboge
Klubbar: Christoffer Landtman
Kommunikation: Jocke Enegren
Lärarrepresentanter: Jennifer Bonns och Anne-Marie Forsman-Pihl
Förskolerepresentanter: Linda Flander och Sanna Vuori

Anna-Maria Rönnqvist

Jag är mamma till Ida 14, Rasmus 12 och Elias 9. Jag har jobbat med Hem och skola redan under barnens dagistid och fortsatt vidare när barnen började skolan.

På fritiden pysslar jag på sommarstugan och springer
halvmaraton.

För mig är Cygnaeus en av tre utmärkta skolhus i Grundskolan Norsen, där varje barn ska bli bemött som hen är. Varje familj är välkommen och vi jobbar för att skapa en fin Cygnaeusanda.

Maria Mehlem

Jag är HoS egen festfixare. När det vankas till exempel Jorden runt, Back2school-kaffe, teaterföreställningar eller utflykter så har jag fixat och trixat.

Cygnaeus är för mig våra barns viktiga skolvardag med goda vänner och en fin gemenskap.

Jocke Enegren

Jag är med i Hem och Skola av en enda orsak; det känns förbaskat meningsfullt. Och visst, också roligt. Annars är jag en reklam- och kommunikationsgubbe och stolt pappa till Jonathan, Zacharias och Nicolina - hon är den sista jag har kvar i Cygnaeus, suck.

Cygnaeus är min gamla skola, ett härligt mångspråkigt svenskt rum mitt i stan och ett hus där både ungar, föräldrar och lärare trivs. Kan det bli bättre?

Jennifer Bonns

Hej! Jag är Jennifer och fungerar som lärarrepresentant i styrelsen och är lärare i en åk 1–2a!

Anne-Marie Forsman-Pihl

Jag är skolans speciallärare och på fritiden tycker jag om att bla åka skidor och simma i både varmt och kallt vatten.

Emmi Skaag

Jag är mamma till Nelson i 4A, Elsa i förskolan och Lennon på dagis. Jag vill jobba för att upprätthålla den goda gemenskapen som finns i Cygnaeus och för att varje barn och förälder ska känna sig delaktig i gemenskapen.

Jobbet som sång- och musikpedagog är för tillfället på paus och nu studerar jag socialpsykologi. På fritiden åker jag gärna till holmen med familjen.

Mikaela Larma

Jag är en företagare med rötterna i Åbo. Har två pojkar som går i Cygnaeus. Vid sidan om att spendera tid med familjen har jag en passion för konst, tennis och snärtiga excelfiler.

För mig är Cygnaeus en trevlig och sammanhållande skola där elever, lärare och föräldrar har en positiv och mottaglig attityd mot inlärning och familjevardag.

Mikael Ylinen

Jag och Cygnaeus går way back, då det också är mitt gamla lärosäte. Förtroendeuppdrag har jag haft ända sen dess: då det begav sig var jag ansvarig för skolans VHS-videokamera.

Nu är jag pappa till Vesper som går på ettan och Isadora som går på dagis. Dagtid är jag serieföretagare som för stunden jobbar med kaffe.

Eventuellt är det det goda kaffets fel att jag inte alltid sover så gott om nätterna.

Christoffer Landtman

Jag är hemmapappa på heltid och jag njuter av att få ge barnen och skolan både av min tid och energi. Stortrivs med mingel och evenemang med mottot ”Hellre ses vi för ofta än för sällan”. Ser fram emot att ses vid kaffeserveringen.

För mig är Cygnaeus en trygg miljö där barn i olika ålder tillsammans får upptäcka glädjen att lära sig nytt och samtidigt ha det roligt.

Petri Nousiainen

Jag ordnar Hem och Skola-evenemang för att jag tror att det stöder barnens skolgång och läromiljö när alla föräldrar och barn lär känna varandra bättre under olika evenemang, och det är roligt.

Vi har två barn i Cygnaeus. Jag sysslar på med både föreningsarbete och idrottar när jag har tid.

Linda Flander

Min pojke Benjamin började hösten 2023 i gruppen Cirklarna och de första två månaderna har han stortrivts. Om några år kommer också lillasyster Emma till Cygnaeus.

Jag vill bygga en god anda mellan föräldrar och barn redan i förskolan som man sedan under skolåren kan bygga vidare på.

Jag tycker det känns jättebra och tryggt när föräldrar känner till vem barnets kompisars föräldrar är. Dessutom är det ju så supertrevliga föräldrar så man får många nya bekanta och vänner även själv, vilket ju är ett stort plus.

Sanna Vuori

Jag är tanten som är suppleanten för förskolerepresentanten. Jag har själv gått i Cygnaeus, jobbat som Cygnaeus eftisledare 2005 och ofta fått en orsak att vara med på våravslutningen – blir det ens sommar utan den?

Jag är barnboksförfattare, regisserar TV och teater, och jag fungerar också som kreativitetskonsult.

Samuel Sandboge

Jag vill kunna bidra till Hem och Skolas arbete genom att vara med och organisera evenemang/informationsträffar om aktuella ämnen som berör oss föräldrar.

Till yrket är jag forskande läkare med särskilt intresse för folkhälsa, klimat samt barns fysiska och psykiska hälsa.

Jag är pappa till tre pojkar: Teddy, Rurik och Arthur. Fritiden ägnar jag bland annat åt musik, naturupplevelser samt att samla på (och ibland spela) brädspel.

För mig är Cygnaeus en trygg och trivsam skola med god gemenskap.

Kom med!

Vill du vara med och bygga föräldragemenskap och en ännu bättre skolvardag för våra allas barn? Hör då av dig! Det går bra att bara anmäla ditt intresse att hjälpa till med något smått emellanåt, du behöver inte vara med i styrelsen för den skull. Mejla oss på cygnaei.hemochskola@gmail.com så vet vi att du finns - tack!