Föreningens ekonomi

Precis som alla små föreningar som drivs av frivilliga så har Cygnaei Hem och Skola en mycket liten kassa som vi hushåller med. Tack vare duktiga styrelser i över 45 år har pengarna använts ansvarsfullt och genomtänkt.

Men du vill säkert veta hur föreningens ekonomi är uppbyggd? Läs då vidare!

Föreningens intäkter

1. Medlemsavgiften. Ända sedan föreningen grundades 1979 har medlemsavgiften utgjort en av hörnstenarna i vår ekonomi:

Pengarna säkrar att de frivilliga som ställer upp kan skapa aktiviteter som stärker gemenskapen bland både barn och vuxna.

Medlemsavgiften är nu 15 euro per läsår och hushåll. Vi hoppas kunna hålla den nivån under de kommande åren, utan att tvingas skära i utbudet av klubbar och allt annat vi gör. Varje medlemsavgift behövs i byggandet av Cygnaeusandan. Tack!

Här kan du smidigt betala medlemsavgiften via Mobile Pay.

2. Understöd och bidrag. Föreningens understödsansvariga är duktiga på att lämna in ansökningar och under flera år har vi kunnat räkna med att olika stiftelser är generösa. Sedan hösten 2024 är det här ändå en allt osäkrare intäktskälla; på grund av nedskärningar och det osäkra ekonomiska läget söker alltfler organisationer om understöd.

3. Försäljning och bidrag. Föreningens MobilePay-nummer 60077 är välkänt för många föräldrar och vi tackar ödmjukast för varje bidrag som betalas för en kopp kaffe eller en frukostservering.

Föreningens utgifter

1. Föreningen erbjuder ett stort utbud klubbar. Meningsfull fritid för skolans treor och fyror är vad Cygnaei Hem och Skola har satsat helhjärtat på under flera år. Det är i arbetet med klubbarna som det absolut största frivilligarbetet görs; all planering, administration och kontakt med föräldrar och klubbledare sker 100 procent gratis och med det gemensamma bästa för ögonen.

Det som kostar är klubbledarnas arvoden. En del av utgifterna täcks av klubbavgiften som föräldrarna betalar, men det mesta betalas av föreningen och ofta genom understöd som föreningen söker om (också jobbet att skriva ansökningar är ett frivilligarbete som kräver många timmar per läsår).

2. Vi understöder kultur- och friluftsliv för barnen. Utan bidrag från föreningen skulle skolans möjligheter att erbjuda till exempel teaterbesök och utflykter vara mycket begränsade. Samtidigt bjuder vi eleverna på både olika bokstipendier och vi försöker rycka in när något särskilt behöver köpas (till exempel har vi bekostat pulkor och bollar).

3. Vi ordnar egna evenemang och medverkar i skolans evenemang. Vi vet att gemenskapen mellan oss föräldrar är ovärderlig från första till sista klass. Därför ställer vi bland annat i ordning frukostar före höstens läsmorgnar och ordnar enklare kaffemingel för föräldrar så att vi vuxna ska ha en chans att träffas och prata en stund. Barnen bjuds på julmys med saft opch pepparkakor och vårens höjdpunkt är Jorden runt-festen för både barn och vuxna.

Förresten! Eftersom du har läst så här långt kanske du har fått några idéer kring hur föreningens ekonomi kan utvecklas? Hör då gärna av dig till cygnaei.hemochskola@gmail.com - tack!